Alle ved at trøjesalg er utrolig vigtigt og indbringende for fodboldklubberne – ja, faktisk så indbringende at Real Madrid ikke synes at spillere som Ronaldo, Kaka og Beckham har været dyre, da det ekstra trøjesalg de indkøb medfører, nærmest betaler for spilleren selv.
Men hvilke klubber er så de mest populære, når de unge (ok, også de gamle) skal ud og investere i den nyeste trøje fra favoritklubben? Det har det tyske konsulentbureau PR Marketing undersøgt, og resultatet ses nedenfor:
Position | Klub | Mærke | Antal trøjer pr. sæson |
---|---|---|---|
1 | Manchester United | Nike | 1.200.000 – 1.500.000 |
1 | Real Madrid | Adidas | 1.200.000 – 1.500.000 |
3 | Barcelona | Nike | 1.000.000 – 1.200.000 |
4 | Arsenal | Nike | 700.000 – 900.000 |
4 | Liverpool | Adidas | 700.000 – 900.000 |
4 | Chelsea | Adidas | 700.000 – 900.000 |
4 | Bayern München | Adidas | 700.000 – 900.000 |
8 | Juventus | Nike | 400.000 – 600.000 |
8 | Inter | Nike | 400.000 – 600.000 |
8 | AC Milan | Adidas | 400.000 – 600.000 |
Tallene er et gennemsnit for de sidste fire sæsoner. Det er vel hverken overraskende hvilke klubber der er at finde på listen eller at det udelukkende er Nike og Adidas, der fremstiller trøjerne. Jeg har ingen anelse om hvor mange penge klubben tjener per trøje, men med en udsalgspris på omkring kr.500,- pr. stk., men omsætningen for trøjesalget alene for de 10 klubber på listen er tilsammen intet mindre end kr.4.250.000.000!
Hvis man går efter trøjesalget alene, så er England den populæreste liga med fire hold på listen, Italien kommer ind på en andenplads med tre hold på listen. Spanien tager tredejepladsen med to hold og som rosinen i pølseenden kommer Tyskland med et enkelt hold.